Trzeci Maja radością wiosenną
wszystkich ludzi dziś w Polsce powitał,
Sztandarami biało-czerwonymi
umaiła się Rzeczpospolita.
(Stanisław Aleksandrzak Rocznica)
We wtorek, 30 kwietnia, uczniowie klas VII i VIII szkoły podstawowej oraz klasy III gimnazjalnej uczestniczyli w debacie zatytułowanej Czy Konstytucja 3 maja wpływa na współczesne postawy patriotyczne
młodzieży?. Jej celem było nie tylko poszerzenie wiedzy dotyczącej omawianego okresu, ale także ćwiczenie trudnej sztuki uzasadniania swojego zdania w oparciu o przygotowaną argumentację.
W polemice brały udział trzyosobowe zespoły, które przed przystąpieniem do dyskusji wylosowały kolejność zabierania głosu oraz rodzaj argumentów, którymi będą się posługiwały: opcja za,
czyli tak oznaczająca wpływ dawnej ustawy zasadniczej na nasze postawy i uzasadnienie tego stanowiska bądź opcja przeciw wskazująca na brak jej znaczenia w naszym życiu.
W trakcie dyskusji uczniowie podjęli się analizy wcześniej przygotowanych przez siebie argumentów omawiających kulisy uchwalenia konstytucji oraz jej najważniejszych zapisów a także
uzasadniania tego, czy ten akt prawny wpływa na nasze współczesne myślenie i stanowiska. Uczniowie przywoływali więc z jednej strony prawa, z jakich korzystamy do dzisiaj, takich jak na przykład
trójpodział władzy, z drugiej zaś negowali sens korzystania z osiągnięć Konstytucji 3 maja, uzasadniając, że przecież od jej uchwalenia upłynęło 228 lat, a regulacje, które do dzisiaj
wykorzystujemy, uległy mocnym przeobrażeniom.
Wszyscy zgodzili się jednak co to tego, że skoro sama debata z naszym udziałem odbywa się w celu przypomnienia dawnego zrywu parlamentarnego zakończonego uchwaleniem nowego prawa, to już to wskazuje,
że omawiana przez nas historyczna ustawa zasadnicza nadal stanowi olbrzymią wartość dla prawodawstwa.
|