Wyobraźnia bez wiedzy może stworzyć rzeczy piękne.
Wiedza bez wyobraźni najwyżej doskonałe.
(Albert Einstein)
Od 2010 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej zobowiązało gimnazjalistów do opracowania projektów edukacyjnych. Zgodnie z zamysłem resortu i wytycznymi
nowej podstawy programowej ma to być praca zespołowa. Proces twórczy i efekt w postaci publicznej prezentacji zostanie ujęty w szkołach w formie oceny
z zachowania. MEN podaje reguły, jakie należy spełnić, by zadanie uznać za zrealizowane. Na świadectwie szkolnym pojawi się też odpowiedni wpis informujący
o wzięciu udziału w projekcie.
W środę, 14 grudnia, w naszym gimnazjum odbyło się popołudniowe spotkanie z udziałem uczniów, rodziców i nauczycieli. O godz. 17.00 zawrzało
w auli szkolnej. Pojawiło się sześć grup gimnazjalnych chcących przedstawić publiczności przygotowane materiały. Widać było niecodzienne kostiumy,
charakteryzacje, wirujące notebooki i rekwizyty. Gorąca atmosfera udzielała się każdemu.
Wszystkich zgromadzonych przywitała dyrektor Zespołu Szkół Katolickich Bożena Wargin. Następnie szkolny koordynator ds. projektu edukacyjnego
Andrzej Mielczarek zobrazował formułę prezentacji, ogłosił kolejność wystąpień uczniów oraz przedstawił składy komisji oceniających. Wychowawczyni
klasy III gimnazjum Lilianna Korzeniewska życzyła swoim podopiecznym powodzenia.
Prezentacje opierały się na różnej tematyce. Widzowie mogli zapoznać się z problematyką uzależnień internetowych i propozycjami rewitalizacji
przestrzeni miejskiej. Gimnazjaliści skupili się także na zaakcentowaniu konieczności dbania o czystość lokalnego środowiska. Młodzi prelegenci alarmowali
o zgubnym wpływie substancji dopingujących na sportowców oraz wskazywali szkodliwe reperkusje związane z otyłością. Młodzież skoncentrowała się także
na sportretowaniu osób lubiących czytać książki i tych, którzy negują kulturę czytelniczą. W tym przypadku celnie wybrzmiała walka międzypokoleniowa
i ciekawie pokazano, jak można łączyć słowo pisane ze zdobyczami współczesnej techniki cyfrowej.
Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów. Dzięki zaangażowaniu się na rzecz podjętych tematów gimnazjaliści pomysłowo
skorzystali z zasobu przeróżnych metod aktywizujących. Poprzez integrowanie rozmaitych dziedzin wiedzy opracowali interdyscyplinarne prezentacje. Dbałość
o ich merytoryczną stronę stanowiła istotny atut.
Każdy z zespołów uczniowskich przekonał się, że wybór problemu, formy działania, zaplanowanie pracy, realizacja powziętych pomysłów i publiczne
przedstawienie efektów nie jest sprawą łatwą. Podkreślmy też, iż praca projektowa powinna wiązać się z rozwiązaniem konkretnego problemu. Uczniowie już teraz,
ucząc się w gimnazjum, podejmują działania koordynowane w grupie. Potem pojawią się takie zespołowe zadania na dalszej drodze edukacyjnej. Również
w przyszłości młodzież zapewne spotka się z metodą projektu, kiedy to podejmie pracę zawodową w życiu dorosłym.
|