Jedz to, co ci smakuje, lecz niech to będzie dobre.
(T. Pióro, aforysta)
W klasie I naszej szkoły zajęcia z edukacji żywieniowej odbywały się w dwóch grupach. Każda z nich realizowała jeden temat lekcyjny w tygodniu.
Zajęcia były prowadzone od kwietnia do czerwca przez przyszłą panią dietetyk Paulinę Jagiełę-Śliwińską.
Na początku dzieci zapoznały się z różnymi tematami dotyczącymi: piramidy żywieniowej, pracy dietetyka oraz zasad tworzenia przepisów kulinarnych.
W związku z tym wspólnie zrobiły koktajl owocowy. Mówiliśmy też o książkach kucharskich, jadłospisach i uważnym czytaniu etykiet sprzedawanych towarów.
Realizując te tematy, uczniowie poznali reguły obowiązujące w ramach piramidy żywienia. Utrwalaliśmy wiedzę o tym, które z produktów stanowią podstawę
naszej diety. Poznaliśmy podział żywności na podstawowe grupy żywieniowe. W czasie zajęć podawaliśmy przykłady produktów wchodzących w skład omawianej
klasyfikacji
Dzięki naszym działaniom dzieci znają konsekwencje wynikające z nieprzestrzegania zasad piramidy żywienia. Orientują się także co do konsekwencji
spożywania zbyt dużej ilości słodyczy. Wiedzą, jak ważna dla zdrowia jest aktywność fizyczna. Potrafią podać przykłady produktów bogatych w witaminy
i składniki mineralne. Z dużą ciekawością pierwszoklasiści wykonali podstawowe pomiary antropometryczne, dzięki czemu odnotowali masę ciała czy wzrost.
Dowiedzieli się też, co oznacza termin dieta, a także poznały podstawowe jednostki chorobowe, które wymagają zastosowania specjalistycznej
metody odżywiania się.
Cenne było również poznanie elementów wchodzących w skład przepisów kulinarnych. Przygotowując potrawy i mając jednocześnie książkę kucharską
przed sobą, warto mieć na uwadze nazwę przepisu, składniki, sposób przygotowania oraz zdjęcie gotowego dania. Dzieci potrafią dziś zaprojektować
proste przepisy kulinarne i stworzyć proste jadłospisy. Uczniowie wiedzą, jak ważne jest czytanie etykiet produktów żywnościowych. Znają
np. pochodzenie kwasu karminowego — dodatku E120 stosowanego w żywności, oraz potrafią wymienić produkty, w których się on znajduje. Pierwszoklasiści
jako prawdziwi eksperci w dziedzinie jedzenia znają sposób przygotowania chipsów oraz konsekwencje włączania ich do diety.
Cieszymy się, że dzięki cyklicznym zajęciom z żywienia nasi uczniowie teraz z dużą świadomością spożywają różne produkty żywnościowe.
|